Thursday, 5 December 2013

Dalam Pembinaan

Kami sedang mengemaskini blog kami supaya lebih menarik. Segala urusan pembilian boleh datang ke tempat kami. semian terima kasih.

Wednesday, 28 November 2012

Jenis Sisik Ayam Laga

Maaf jika saya tersilap.. Di sini sya ingin berkongsi berkenaan sisik ayam di dalam pencarian sya memandangkan ilmu tntang sisik ayam bleh di katakan kosong %..hehehe. Sila berkongsi ilmu jika ada yg silap @ hndak di tambah... Tapi bagi pndapat saya benih itu penting... Bila kita tahu slah silah benih aym yg hndak di beli so pilih la mengikut ilmu kita tntang tulang sisik bulu & sbgainya bgi meilih anak... Tapi bagi saya keturunan baik itu amat penting & tak smestinya penjantan yg baik mampu melahirkan jagoh sprtinya... So induk juga memainkan peranan yg pnting smpai ada yg kata jika induk & pnjantan yg baik tapi jika ydak serasi xbrguna jga...... Fikir2kan.... Tapi bagaimanapon ia skadar pengetahuan kuno bagi sya tak perlu prcaya takot trbawak2 shingga mnjejaskan akidah.... Ingat tuuuu... Sya brkongsi atas skdar pengetahuan kranan tuah ayam nmpak di kaki so neh la jawapannya ... Skdar ilmu yg xkmana pon... Pe yg pnting aym yg kita beli bleh puaskan hati kita sbb ia nak di tatap hari2.. Btul x...



  • Sisik tapak: ayam yang punya sisik pada tapak kaki. Mempunyai pukulan yang kuat yg mmpu membuatkan lawannya tidak brdaya dan serta mmpunyai pukulan2 KO.. Selalunya ia memiliki kepak 2 lapis.Ayam sisik tapak selalunya mudah untuk mengalahkn lawannya dgn cepat..
  • Sisik di belakang menghadap ke bawah(Berbentuk n). Membutakan mata lawan
  •  Taji Hitam: Ayam yang bertaji hitam mampu menikam dgn tepat. Ayam lawan selalunya akan buta.
  •  Taji Searah dengan kaki belakang: Pukulan ayam dengan taji yang sangat tepat dan menusuk.
  • Sisik Bawat @ cincin: Ayam mempunyai pukulan yang kuat terutamanya jika sisik bawat tersebut separas taji dan turun ke bawah.. Tapi bawat yg terbaik adalah  bawat yg cecah bulu ayam iaitu sisik paling atas.. sisik bawat akan menyerang musuh dulu... Kebanyakan darah ayam ganu...
  • Sisik yang terbelah pada kaki belakang: Ayam yang mempunyai tuah untuk menang.
  • Sisik kelubi. Membuat lawannya lari
  • Sisik denai @ lurus tersusun(Belah rotan).Selalu mengalahkan musuhnya.
  • Sisik kaki belakang yang kemas tersusun hingga ke taji: ayam yang mempunyai pukulan keras dengan kadar ketepatan tinggi. Jika sisk besar yg selari dgn taji memiliki satu sisik brmakna ayam itu bertahan 1 air sahaja jika ada 2sisik besar selari dgn taji bermakna ia brtahan 2 air.Setengah pendapat lagi banyak sisik besar selari dgn taji lagi banyak lah kemenangan yg di perolehi
  • Aluran Sisik masuk kedalam: Susunan sisik yang mengarah ke celah kangkang ayam. Mempunyai pukulan yang sangat bisa.
  • Benjolan pada belakang kaki: Belakang kaki ada benjolan panjang dari taji hingga ke lutut. Pukulan yang sangat bisa dan rajin membuat pukulan..
  • Sisik pecah di jari kelingking kiri & kanan.Membuatkan musuh sukar menuruskan air seterusnya krna pukulan yg bisa
  • Sisik jari tengah di hujung jari kiri & knan pecah(sisik dari kuku dari no1 hingga no3) dgn syarat di jari lain tdak mmpnyai sisik pecah. Mengelirukan lawan serta pkulan KO... Jika lbih baik jika di hitung sisik tngah memiliki 21sisik...Juga di panggil sisik lang melayang ayam sepak ja hujung dah masuk ayam xperlu ketip100% mengena pukul tepat pendek kata xbuang peluru... Sisik jenis ini ayam diketogori ayam bertuah kebanyakan musuhnya lari
  • Sisik jari ada 19 sisik di kiri & knan msti sama... Pukulan kbanyakan mengena.. Jika sisik mmpnyai 18 sisik @ genap pkulannya kbanyakan mengenai mata.. Jika sisik jari tidak sma jumlah di kanan dgn kiri kbanyakan pukulannya kosong
  • Sisik selit jarum. Ayam yg ada sisik neh pukul sekali masuk tikam tepat & mengena
  • sisk seperti kulit buah salak... Pukulan KO
  • Tanpa sisik.. Selalu menag
  • Sisik Jari Belakang Terbelah.Kaki bisa .Kalau terbelah 1 berbalas 1 sekali menang. Kalau terbelah semua tandanya ayam xakan kalah melainkan jumpa ayam yg bawak tuah
  • Jari Kewet Melengkung Ke Dalam. Ada yg panggil jari kaut duit. Tandanya ayam menang sabung.Mainan ayam selalu canti kaki & kepala































Sunday, 18 March 2012

Ayam kesayangan ku

Salam & selamat.... blog Ayam laga penang neh wujud sbab minat sangt dgn ayam laga & dok kat penang plok so buh la Ayam laga Penang tp kalau ada breeder2 yg xsuka bagtau saya bleh tukar nama blog.... Tpi jgn salah pahem plok ayam2 kat blog neh bakanya di ambik dari penang sendiri,perak,kedah & kelantan tp mcm mn pon baka asal mstilah asal dari siam... Contohnya keterunan berintik di reban saya breedernya asal penang tp pembaka utama berasal dari siam... nisse 11 berasal dari kelantan pembaka utamanya dari siam.... kiranya saya ambik anak2 ayam dari otai2 ayam laga neh yg memiliki pembaka asal dari siam... Tentang ada rekod ke xketurunan ayam di reban saya bgi saya xpenting sbab sya xmen laga ayam so mn2 or sapa2 teringin nak beli ayam dari reban saya untuk tujuan berlaga pk 100x dulu...hehehe... lagi pon kata geng2 otai ayam laga kalau xmen ayam walaupun ada baka menang ayam yang di breed xkan jdi jagoh....kata dorang la.... tp xkisah pon sbab sya bela untuk hobi ja....




                                                               Pembaka Utama Di reban        

       
                                                              penuh keayuan...hehehe
                                                                        neh la sisiknya