Thursday, 5 December 2013

Dalam Pembinaan

Kami sedang mengemaskini blog kami supaya lebih menarik. Segala urusan pembilian boleh datang ke tempat kami. semian terima kasih.

Wednesday, 28 November 2012

Jenis Sisik Ayam Laga

Maaf jika saya tersilap.. Di sini sya ingin berkongsi berkenaan sisik ayam di dalam pencarian sya memandangkan ilmu tntang sisik ayam bleh di katakan kosong %..hehehe. Sila berkongsi ilmu jika ada yg silap @ hndak di tambah... Tapi bagi pndapat saya benih itu penting... Bila kita tahu slah silah benih aym yg hndak di beli so pilih la mengikut ilmu kita tntang tulang sisik bulu & sbgainya bgi meilih anak... Tapi bagi saya keturunan baik itu amat penting & tak smestinya penjantan yg baik mampu melahirkan jagoh sprtinya... So induk juga memainkan peranan yg pnting smpai ada yg kata jika induk & pnjantan yg baik tapi jika ydak serasi xbrguna jga...... Fikir2kan.... Tapi bagaimanapon ia skadar pengetahuan kuno bagi sya tak perlu prcaya takot trbawak2 shingga mnjejaskan akidah.... Ingat tuuuu... Sya brkongsi atas skdar pengetahuan kranan tuah ayam nmpak di kaki so neh la jawapannya ... Skdar ilmu yg xkmana pon... Pe yg pnting aym yg kita beli bleh puaskan hati kita sbb ia nak di tatap hari2.. Btul x...



  • Sisik tapak: ayam yang punya sisik pada tapak kaki. Mempunyai pukulan yang kuat yg mmpu membuatkan lawannya tidak brdaya dan serta mmpunyai pukulan2 KO.. Selalunya ia memiliki kepak 2 lapis.Ayam sisik tapak selalunya mudah untuk mengalahkn lawannya dgn cepat..
  • Sisik di belakang menghadap ke bawah(Berbentuk n). Membutakan mata lawan
  •  Taji Hitam: Ayam yang bertaji hitam mampu menikam dgn tepat. Ayam lawan selalunya akan buta.
  •  Taji Searah dengan kaki belakang: Pukulan ayam dengan taji yang sangat tepat dan menusuk.
  • Sisik Bawat @ cincin: Ayam mempunyai pukulan yang kuat terutamanya jika sisik bawat tersebut separas taji dan turun ke bawah.. Tapi bawat yg terbaik adalah  bawat yg cecah bulu ayam iaitu sisik paling atas.. sisik bawat akan menyerang musuh dulu... Kebanyakan darah ayam ganu...
  • Sisik yang terbelah pada kaki belakang: Ayam yang mempunyai tuah untuk menang.
  • Sisik kelubi. Membuat lawannya lari
  • Sisik denai @ lurus tersusun(Belah rotan).Selalu mengalahkan musuhnya.
  • Sisik kaki belakang yang kemas tersusun hingga ke taji: ayam yang mempunyai pukulan keras dengan kadar ketepatan tinggi. Jika sisk besar yg selari dgn taji memiliki satu sisik brmakna ayam itu bertahan 1 air sahaja jika ada 2sisik besar selari dgn taji bermakna ia brtahan 2 air.Setengah pendapat lagi banyak sisik besar selari dgn taji lagi banyak lah kemenangan yg di perolehi
  • Aluran Sisik masuk kedalam: Susunan sisik yang mengarah ke celah kangkang ayam. Mempunyai pukulan yang sangat bisa.
  • Benjolan pada belakang kaki: Belakang kaki ada benjolan panjang dari taji hingga ke lutut. Pukulan yang sangat bisa dan rajin membuat pukulan..
  • Sisik pecah di jari kelingking kiri & kanan.Membuatkan musuh sukar menuruskan air seterusnya krna pukulan yg bisa
  • Sisik jari tengah di hujung jari kiri & knan pecah(sisik dari kuku dari no1 hingga no3) dgn syarat di jari lain tdak mmpnyai sisik pecah. Mengelirukan lawan serta pkulan KO... Jika lbih baik jika di hitung sisik tngah memiliki 21sisik...Juga di panggil sisik lang melayang ayam sepak ja hujung dah masuk ayam xperlu ketip100% mengena pukul tepat pendek kata xbuang peluru... Sisik jenis ini ayam diketogori ayam bertuah kebanyakan musuhnya lari
  • Sisik jari ada 19 sisik di kiri & knan msti sama... Pukulan kbanyakan mengena.. Jika sisik mmpnyai 18 sisik @ genap pkulannya kbanyakan mengenai mata.. Jika sisik jari tidak sma jumlah di kanan dgn kiri kbanyakan pukulannya kosong
  • Sisik selit jarum. Ayam yg ada sisik neh pukul sekali masuk tikam tepat & mengena
  • sisk seperti kulit buah salak... Pukulan KO
  • Tanpa sisik.. Selalu menag
  • Sisik Jari Belakang Terbelah.Kaki bisa .Kalau terbelah 1 berbalas 1 sekali menang. Kalau terbelah semua tandanya ayam xakan kalah melainkan jumpa ayam yg bawak tuah
  • Jari Kewet Melengkung Ke Dalam. Ada yg panggil jari kaut duit. Tandanya ayam menang sabung.Mainan ayam selalu canti kaki & kepala































Saturday, 9 June 2012

Kisah Nisse 11


Nisse 11 berasal dari kelantan di ambil sejak kecil lgi bulan 4 tahun 2011.. Dulu kturunan dia penah ambik gak kiranya bapak sedara dia la tpi mati. skrang just tigal cucu ja sbab baka bapak 11 dah xdak... time ambik ayam neh dia sakit... 2bulan jgak la saya suap dia & selepas tu trpaksa brpisah sbab smbung blajar kat N9... Alhamdulillah selepas tu ayam neh xpenah sakit melainkan meluruh ja & ada bobol kat kaki berat dewasa pon dalam 3kg padahal atoknya 4kg & bapaknya 3.7kg nak wat mcm mn ayam sakit dari kecik tp anak2nya bleh tahan gak tulangnya mcm nisse 11 junior....





Gambar neh sebulan selepas wak balik dari kelantan dalam bulan 5 2011... hidup mewah 24jam tembolok dia penuh sebab makan suap ja 2bulan....

                  Neh time nak membesar dah... dah pandai makan sendiri... Muka berlagak...hehehe

       neh masa remaja umur lebih kurang 7 bulan..dari kecik sampai besar muka angkuh ja...hehehe


                                  Neh time nak dekat raya haji. Pandai bergaya sejak kecil...

 Model balong batu... I like... balong ikot tok wan dia. .. paruh panjang siap ada mcm tanduk ja..senang nak knai ktrunan dia neh sbab ada tanduk ayam len kat reban sya xdak.. ikot sblah tokwan dia.. Mata merah tanda garang... orang kata klu ada aben baka jnis baru kalau xdak baka zman dlu pnyai...
Neh plok sisik dia... sisik ikot bapak dia.. banyak sisik pecah anak2 dia pon banyak ikot sisik pecah..

Neh la anak dia... Nisse 11 junior... Pe mcam ada sope bapak dia x? Tp rasanya lbih berat & tulang lebih baik dari bapaknya.... tungguuu kemunculannya nanti...hua3...